- Φιλόλογος με το κρυπτογραφικό όνομα Θ . . . , επιζητώντας τη γνώμη των συναδέλφων του, έθεσε σε μπλοκ φιλολόγων το παρακάτω κείμενο με την ερώτηση "ποια πορεία ακολουθεί ο συγγραφέας", στην οποία έδωσε την απάντηση που αναφέρεται μετά.
-Τα παραθέτω και μετά αναφέρω τα κυριότερα σημεία από δυο αναλύσεις που έγραψα εκεί :
> Το κείμενο: "Πρώτα απ' όλα, ας προσπαθήσουμε να περιγράψουμε συνοπτικά το internet και ειδικότερα τον παγκόσμιο ιστό με μια αναλογία. Ας φανταστούμε τον κυβερνοχώρο ως μιας τεράστια έκθεση. Ο κάθε "εκθέτης" δημιουργεί το δικό του περίπτερο (site) που καταχωρείται σε μία διεύθυνση. Ο χρήστης του διαδικτύου, μέσα από τους τηλεπικοινωνιακούς διαδρόμους που δημιούργησε η σύζευξη τηλεφώνου υπολογιστή, επισκέπτεται αυτήν την άυλη, διαρκή και παγκόσμια ψηφιακή έκθεση. Περνά από διάφορα sites, επικοινωνεί με τον "εκθέτη" και, βεβαίως, μπορεί να πάρει ("κατεβάσει") πληροφοριακό υλικό. Αρκεί να έχει εξασφαλίσει την είσοδό του μέσω ενός προμηθευτή (provider) σύνδεσης στο internet".> Η Ερώτηση του φιλόλογου Θ: ποια συλλογιστική πορεία ακολουθεί ο συγγραφέας; 1. επαγωγική με αναλογία ή 2. αναλογική συλλογιστική πορεία;
κάποιος να με βοηθήσει;
> Η άποψη του ίδιου του φιλόλογου Θ: (άποψή μου είναι πως οποιαδήποτε από τις δύο απαντήσεις υποστηρίξει ο μαθητής, αν τεκμηριώσει τη θέση του επισημαίνοντας τις αναλογίες που υπάρχουν, πρέπει αυτή να γίνει δεκτή)
-1) θα πω ότι το μικροκείμενο αυτό είναι περιγραφικό, υπάγεται στην περιγραφή και όχι στον αποδεικτικό λόγο (ή στον λόγο πειθούς, ή στον στοχαστικό). Ο συντάκτης του στην πρώτη παράγραφο παρομοιάζει το ίντερνετ σα μια τεράστια έκθεση όπου ο καθένας δημιουργεί το δικό του περίπτερο. Στη δεύτερη παράγραφο παραθέτει τη διαδικασία του πώς ο χρήστης επισκέπτεται αυτή την έκθεση και πώς αγοράζει πληροφοριακό υλικό, και τονίζει την προϋπόθεση που πρέπει να έχει εξασφαλίσει για την είσοδό του στην έκθεση.
// {Εδώ δηλαδή έχουμε αναλογία, αλλά θα πω ρητορική, που δεν γίνεται με άλλα λόγια για να ελεγχθεί η αλήθεια ή το ψεύδος της, ούτε εμείς ως αναγνώστες ενδιαφερόμαστε να ελέγξουμε την αλήθεια ή το ψεύδος της (βλέπε Λογική Παπανούτσου, σελ. 71). Όλοι, πομπός και δέκτες του λόγου του ενδιαφερόμαστε για την περιγραφή κάποιων από τις διαδικασίες του ίντερνετ, εδώ για το πώς θα εισέλθουμε και θα προμηθευτούμε πληροφοριακό υλικό. Ο πομπός περιγράφοντας, οι δέκτες δεχόμενοι τον λόγο του πομπού ως αληθή, υπό αίρεση μέχρι να τον πιστοποιήσουν και από κάποιον άλλον λόγο ή από την πράξη}.
2) Θα διατυπώσω την ανάλυση του μικροκειμένου και διαφορετικά:
Εκείνο που δυσκολεύει την ανάλυση είναι η ύπαρξη της λέξης αναλογία «. .να περιγράψουμε το ίντερνετ με μια αναλογία». Παραλείπω την λέξη αναλογία και γράφω το κείμενο ως εξής: «ας προσπαθήσουμε να περιγράψουμε το ίντερνετ σαν μια τεράστια έκθεση. Ο κάθε εκθέτης δημιουργεί το δικό του περίπτερο/σάιτ που καταχωρείται σε μια διεύθυνση. Ο χρήστης μέσα από τηλεπικοινωνιακούς διαδρόμους επισκέπτεται την έκθεση. Περνά από διάφορα σάιτ επικοινωνεί με τον εκθέτη και μπορεί να πάρει/ κατεβάσει πληροφοριακό υλικό. Αρκεί να έχει εξασφαλίσει την είσοδό του στην έκθεση, δηλαδή στο ίντερνετ».
> Τώρα φαίνεται καθαρά ότι έχουμε περιγραφή.
>>Προχωρώντας θα πω τα εξής στα οποία μας οδηγεί η ανάλυση αυτού του μικροκειμένου:
Η διατύπωση σε ένα κείμενο μπορεί να μην είναι τελείως σωστή, αλλά να περιέχει έστω και μια λέξη περιττή, λέξη που για τον απλό αναγνώστη ίσως να μην παίζει σημαντικό ρόλο, αλλά για αυτόν που θα αναλύσει το κείμενο (είτε αυτός είναι μαθητής είτε καθηγητής) έχει μεγάλη σημασία στο να δει πού ανήκει το μικροκείμενο: στον αποδεικτικό λόγο ή στον περιγραφικό.
Στο μικροκείμενο αυτό η λέξη "αναλογία" που περιέχει είναι περιττή. Έτσι την παραλείπω, βλέπω το κείμενο πιο ξεκάθαρα και μετά κάνω την ανάλυση.
======
Τα ιστολόγιά μου
- Έκθεση Λυκείου (από τον Δ. Τσαμαρδίνο, Θεσσαλονίκη) = για μαθητές
- Μαθήματα για την έκθεση λυκείου = για μαθητές
- Έκθεση Λυκείου, θέματα και σκέψεις = για μαθητές
- Έκθεση λυκείου, τα μυστικά της = και για μαθητές
- Συλλογισμοί
- Συλλογισμοί και είδη παραγράφων
- ΑΠΟΔΕΙΚΤΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ
- ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟ (Δομή) ΤΗΣ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥ
- Κειμενικά είδη
- Προβληματισμοί φιλολόγων για το συλλογισμό κλπ
- Παραγωγή κειμένου, Λαθεμένη θεωρία
- A paragraph (η αριστοτελική άποψη)
- Λογική 2 (Logic 2)
- Αιτίες, αναγκαίες και επαρκείς
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου