Τρίτη 15 Νοεμβρίου 2011

11) Λανθασμένες ερωτήσεις σε μαθητές


-Στην παρούσα ανάρτηση θέλω να μου επιτρέψετε να επισημάνω ότι ορισμένες ασκήσεις που τίθενται στους μαθητές δεν είναι και τόσο καλά διατυπωμένες.

-Αφορμή παίρνω από την παρακάτω άσκηση και την ερώτηση που την ακολουθεί: 

Όσοι δεν εργάζονται είναι τεμπέληδες.
Ο γείτονάς μας δεν εργάζεται.
Άρα: ο γείτονάς μας είναι τεμπέλης.

Με ποιο τρόπο αναπτύσσεται ο παραπάνω συλλογισμός; και γιατί;

-Σχόλιό μου: Είτε ο συλλογισμός, είτε η ερώτηση δεν είναι καλά διατυπωμένα. Γιατί το να μην εργάζεσαι δεν σημαίνει ότι οπωσδήποτε είσαι και τεμπέλης. Μπορεί να συντρέχουν άλλοι λόγοι: Πχ μπορεί να σου δίνουν δουλειά κατώτερη από τα προσόντα σου και να ελπίζεις ότι θα βρεις καλύτερη, ή ότι δεν βρίσκεις δουλειά γιατί δεν είσαι αρτιμελής, ή να μη βρίσκεις οποιαδήποτε δουλειά παρότι είσαι αρτιμελής και πρόθυμος να εργαστείς. Επομένως:

Α) Αν τεθεί ο συλλογισμός όπως παραπάνω, τότε πρέπει να διατυπωθεί διαφορετικά η ερώτηση, πχ:   -"υπό την προϋπόθεση ότι δεν συντρέχουν λόγοι να μην εργαστεί ο γείτονάς μας, με ποιο τρόπο αναπτύσσεται ο συλλογισμός και γιατί".
-  Ή "υπό τηνπροϋπόθεση ότι ο μόνος λόγος που δεν εργάζεται ο γείτονας είναι ότι δεν θέλει να εργαστεί, με ποιο τρόπο αναπτύσσεται ο συλλογισμός και γιατί".

Β) Ο συλλογισμός ίσως θα έπρεπε να τεθεί αλλιώς, πχ: 
-" Όσοι δεν εργάζονται παρότι είναι ικανοί προς εργασία και παρότι τους προσφέρουν δουλειά ανάλογη με τα προσόντα τους είναι τεμπέληδες// ο γείτονάς μας που και αρτιμελής είναι και που του προσφέρουν δουλειά ανάλογη με τα προσόντα του,  δεν εργάζεται// άρα γείτονάς μας είναι τεμπέλης. - Ή "Όσοι δεν θέλουν να εργαστούν είναι τεμπέληδες/ ο γείτονας μας δεν θέλει να εργαστεί/ άρα είναι τεμπέλης".
Και μετά να τεθεί η ερώτηση: "με ποιο τρόπο αναπτύσσεται ο συλλογισμός και γιατί".
======

Τα ιστολόγιά μου



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου